Dzieci w wirtualnej sieci
Nastolatki w wirtualnym tunelu
Szanowni Państwo,
aby rozpocząć naukę w szkole wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Firleju należy pobrać zamieszczony poniżej i wypełnić Wniosek o skierowanie do kształcenia specjalnego, do którego należy dołączyć oryginał aktualnego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dokumenty należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres:
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
ul. Choiny 7, 21-136 Firlej
lub
Starostwo Powiatowe w Lubartowie
Wydział Oświaty i Sportu
ul. Słowackiego 8, 21-100 Lubartów
Wniosek o skierowanie do kształcenia specjalnego
W rozmowach z dzieckiem:
- wyjaśnij dziecku trudne słowa takie jak "wirus, kwarantanna" i mów do dziecka adekwatnie do jego wieku oraz poziomu rozwoju;
- bądź prawdziwy w przekazywaniu informacji, ale mów tylko to, co konieczne, żeby nie straszyć dziecka;
- wyjaśnij dlaczego nie chodzi do szkoły i zaproponuj wspólne kreatywne spędzanie czasu w domu;
- dawaj dobry przykład, bo dzieci poznają świat oczami dorosłych i naśladują nas częściej niż nam się to wydaje;
- nie pozwól, by dzieci ciągle widziały rodzica wpatrzonego w telefon, komputer czy telewizor;
- powiedz dzieciom dlaczego teraz nie może odwiedzać dziadków, kolegów i koleżanek oraz przebywać w takich miejscach jak plac zabaw;
- nie przekazuj swojego lęku na dzieci i spokojnie poinstruuj je o bezpiecznych zasadach funkcjonowania w nowej rzeczywistości;
- bądź uważnym obserwatorem dziecka i towarzyszem zabawy - zwróć uwagę jakie formy spędzania czasu wybierają wasze pociechy;
- chroń dzieci przed sytuacjami wywołującymi strach i nie dopuszczaj, by czuły się winne, że mogą kogoś zarazić;
Korzystajmy z materiałów dostępnych na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej:
- Epodreczniki.pl
- Portal wiedzy dla nauczycieli
- Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
- Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
- Portal lektury.gov.pl
- Strona Centrum Nauki Kopernik
- Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia
- Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
- Serwis Ninateka
- Serwis Muzykoteka Szkolna
- Biblioteka Cyfrowa Polona
- Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
- Serwis Telewizji Polskiej
- Serwis Polskie Radio Dzieciom
Pamiętajmy o BEZPIECZEŃSTWIE W SIECI:
- Jeśli nie masz pewności, z kim rozmawiasz, nie podawaj żadnych informacji na swój temat.
- Nie zdradzaj innym swoich haseł. Układaj takie, które będą trudne do odgadnięcia (to nie może być Twoja data urodzenia ani imię!). Zamiast liter możesz wykorzystać cyfry, które są do nich podobne (I = 1, O = 0, A = 4 itp.). Hasło powinno zawierać nie mniej niż 8 znaków, w tym cyfry oraz wielkie litery. W różnych serwisach posługuj się różnymi hasłami.
- Nie pozwalaj na zapamiętywanie przez przeglądarkę haseł do poczty elektronicznej i serwisów, z których korzystasz — w przeciwnym razie każda osoba pracująca na tym komputerze będzie mogła zalogować się na Twoje konto. Po skończonej pracy wyloguj się — inaczej ktoś może się pod Ciebie podszyć.
- Jeśli korzystasz z serwisów społecznościowych, zadbaj o odpowiednie ustawienia prywatności. Im mniej informacji udostępniasz osobom postronnym, tym lepiej. Zastanów się, czy na pewno warto z tych serwisów korzystać. Pamiętaj, że zgodnie z regulaminem Facebooka możesz założyć tam konto dopiero po ukończeniu 13-ego roku życia.
- Na forach dyskusyjnych czy blogach posługuj się nickiem (pseudonimem), a nie swoim imieniem i nazwiskiem. Unikaj publikowania informacji o sobie w sieci.
- Nie korzystaj z możliwości automatycznego „oznaczania się” w miejscu pobytu. Geolokalizacja ma swoje zalety (np. można pochwalić się zwiedzaniem ciekawego miasta), ale i wady — jeżeli ktoś planuje złożenie bliskiej osobie niezapowiedzianej wizyty, przez przypadek może zepsuć efekt niespodzianki. Ponadto ujawnianie swojego miejsca pobytu umożliwia śledzenie, a niekiedy może być nawet niebezpieczne.
- Zwracaj uwagę na komunikaty pojawiające się w trakcie ściągania gier i aplikacji na telefony komórkowe i smartfony. Możesz się z nich dowiedzieć, do jakich Twoich danych żąda dostępu pobierana usługa. Uważaj, na co wyrażasz zgodę.
- W razie wątpliwości odnośnie do tego, jak w danej sytuacji postąpić, poproś o radę swoich rodziców lub innych dorosłych, którym ufasz.